Kadrowanie zdjęć

Sekretem wszystkich dobrych zdjęć jest właściwe kadrowanie. Bez niego, każda fotografia będzie po prostu zwykłym, amatorskim „pstrykiem”. Dobre rozmieszczenie obiektów w kadrze, nadaje zdjęciom klimatu, oraz sprawia, że przyjemnie się je ogląda.  Początkujący fotografowie, niestety bardzo często mają problem z przestrzeganiem podstawowych zasad kadrowania zdjęć. Zwykle jest to wynikiem braku ich znajomości, lub nieprawidłowego zastosowania.  Trzeba bowiem pamiętać, że każdy rodzaj fotografii wymaga odrębnego kadrowania. Przykładowo, kompozycja, która spełnia swoją rolę w portrecie, może okazać się prawdziwą katastrofę w zdjęciu krajobrazowym.  W tym artykule, skupię się na omówieniu zasad kadrowania dla najpopularniejszych typów fotografii, czyli portretu, fotografii krajobrazowej i zdjęć architektury. Mam nadzieję, że przedstawione w nim wskazówki okażą się być pomocne, i pozwolą w przyszłości wykonywać poprawne technicznie i ciekawe zdjęcia w każdej sytuacji.

Na początku skupmy się na najpopularniejszym motywie wśród wszystkich amatorów, czyli na zdjęciach ludzi. Oczywistym jest, że w fotografii portretowej najważniejsze jest przedstawienie fotografowanej osoby w jak najkorzystniejszym świetle. Nikt raczej nie będzie chciał pozować nam do zdjęć, jeśli będziemy go oszpecać.  Jak zatem fotografować innych ludzi? 

Cały sęk w tym, że w większości portretowych kadrów, nie ma możliwości umieszczenia całej sylwetki. Należy więc „uciąć” pewne części ciała modela. Najgorszym błędem, który możemy popełnić, jest pozbawienie modela niewłaściwych części ciała. Przykładowo, jeśli utniemy zdjęcie w łokciach, lub pokazując trzy czwarte sylwetki fotografowanej osoby, nagle stwierdzimy, że stopy nie znajdą się na zdjęciu, najzwyczajniej na świecie zachwiana zostanie wszelka estetyka. Jedynym, co osiągniemy w taki sposób jest fakt, że nasz model będzie wyglądał na zdjęciu jak kosmita. Raczej tego nie chcemy. Ogólna zasada  jest taka, żeby nigdy nie ucinać kadru w stawach osoby fotografowanej.  Kiedy zdecydujemy się zakończyć kadr w połowie ramienia, bądź w pasie modela, wszystko będzie OK. Oprócz tego, na zdjęciu portretowym nie powinno być żadnych elementów, które odciągną uwagę od modela. Można to osiągnąć przez zmniejszenie głębi ostrości, lub po prostu zwęzić kompozycję. I jeszcze jedna bardzo ważna rzecz. Ostrość w dobrym portrecie zawsze powinna być ustawiona na oczy osoby fotografowanej.

Kadrowanie krajobrazu

Kolejnym typem fotografii, które postanowiłem tutaj omówić, są zdjęcia krajobrazu.  Wbrew pozorom, dobre zdjęcie krajobrazu jest bardzo trudne do wykonania, gdyż na kadr zwykle składa się bardzo wiele elementów. Sztuką jest ułożenie ich wszystkich w taki sposób, aby tworzyły razem spójną całość. Możemy to osiągnąć na trzy sposoby. Pierwszym, i najpopularniejszym z nich jest zasada trójpodziału. Polega ona, podzieleniu kadru na dziewięć równych części za pomocą czterech linii. Główny temat zdjęcia powinien być umieszczany w jednym z punktów, w których te linie się przecinają.  To wszystko dlatego, że wzrok widza w pierwszej kolejności skupia się właśnie na tych punktach. Zdjęcia wykonywane w ten sposób są o wiele przyjemniejsze w odbiorze. Zawsze warto także dodać do naszego zdjęcia nieco głębi. W tym celu, należy znaleźć mocny pierwszy plan. Polega to na umieszczeniu na pierwszym planie fotografii jakiegoś obiektu, który przykuje uwagę widza. Jest to o wiele lepsze, niż zapychanie miejsca na zdjęciu nudnym piaskiem czy trawą.

Pamiętać też należy o tym, że do fotografowanie krajobrazu zawsze używamy obiektywu szerokokątnego. Pozwoli to w pełni oddać walory estetyczne sceny, oraz zapewnić zdjęciu dobrą jakość. Kolejnym aspektem czysto technicznym, koniecznym przy wykonywaniu zdjęć krajobrazu, jest duża głębia ostrości. Aby ją uzyskać, należy po prostu przymknąć przysłonę.

Ostatnim rodzajem zdjęć, które opiszę jest fotografia architektury.  Fotografując budynki, trzeba skupić się przede wszystkim na próbie oddania jego charakteru. Aby to zrobić, kadrując zdjęcia warto skupić się wszelkich detalach danej budowli. Bardzo często jest bowiem tak, że to właśnie one tworzą jej klimat. Pomoże także uwiecznienie na naszej fotografii charakterystycznych elementów otoczenia fotografowanego budynku. Często pomaga to stworzyć ciekawe tło, lub w dobry sposób zagospodarować pierwszy plan. Warto również poeksperymentować z perspektywą. Przeważnie, wykonując zdjęcia budowli stoimy na chodniku, ale nikt nie zabroni nam przecież zrobienia zdjęcia na przykład z okna budynku, który znajduje się naprzeciwko fotografowanej budowli. Zmiana perspektywy jest banalną rzeczą, a niejednokrotnie może całkowicie odmienić oblicze zdjęcia. Oprócz tego, istnieje jeszcze jeden element kadru, który warto wykorzystywać zawsze, kiedy tylko jest taka możliwość. Mowa o efekcie odbicia budynku w wodzie. Wygląda to bardzo efektownie i zdecydowanie nadaje każdemu zdjęciu niepowtarzalnego klimatu.